Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

vrijdag 9 februari 2024

52.441 Read2Me

Er is op dit moment in onderwijsland veel gaande met betrekking tot de leesvaardigheid van 15-jarigen, het zogenaamde PISA-onderzoek. En man, wat doet dat zeer, ik geef met hart en ziel les in de Nederlandse taal, maar in mijn eentje kan ik natuurlijk geen ijzer breken...

De zorgen gaan zo ver dat ik zelfs gebeld (vanaf 1:41:24) werd door Omrôp Fryslan over het gebrek aan leesvaardigheid onder de jongeren en over eventuele oplossingen. Helaas heb ik de oplossing nog steeds niet gevonden.... Dat geldt ook voor mijn collega Marijke, die voorafgaand aan mijn interview een journalist van Omrôp Fryslan op school ontving.

Natuurlijk maken Marijke, ikzelf en onze collega's van de sectie Nederlands ons zorgen over de leesvaardigheid van de jongeren. We proberen dan ook op diverse manieren om onze leerlingen enthousiast te maken voor lezen. Een van de manieren om dat enthousiasme aan te wakkeren is de voorleeswedstrijd Read2Me. Wij laten alle leerlingen die in de eerste klas zitten een stukje voorlezen uit een boek naar keuze. Het wedstrijdelement zetten wij vooral in op het delen van boekervaringen, dus het gaat niet om het voorlezen, maar het gaat om het waarom. Waarom lees je voor uit dit boek, waarom lees je dit stuk voor, waarom vind je dat anderen dit boek zouden moeten lezen, waarom,  waarom, waarom, waarom.... Vervolgens kiezen de leerlingen uit de klas hun "kampioenen", welke twee leerlingen kunnen hun boodschap het beste overbrengen. En dat gaat dus niet alleen om het voorlezen zelf, maar ook om de motivatie, om de spanning in het voor te lezen deel en om de emotie die wordt meegeven. En elk jaar weer verbazen wij, docenten Marijke, Jan en ik, ons over het vermogen van de leerlingen omdat goed in te schatten.

Na de klassenfinales volgt er een schoolfinale. Uit elke eerste klas doen er twee leerlingen mee aan de schoolfinale, de jury bestaat uit twee docenten en de twee winnaars van het jaar daarvoor. En dan kom ik nu dus eindelijk bij het creatieve en dus 52.-deel. Ik maakte namelijk ook dit jaar weer de prijsjes. Lang leve de theeblikken, Canva en waxzegels.....

















En dat de prijsjes op werden gewaardeerd bleek wel uit het feit dat ik op de finaledag de hele dag de deelnemers met het blik in hun handen door de school heb zien lopen.

En nu op naar de regiofinale, want lezen is het lekkerste dat er is, dat werd in 1983 al gezegd.....

Geen opmerkingen: