Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

zaterdag 10 februari 2024

GPS- en kompascursus, Wierden

Ik heb al eens eerder laten vallen dat het de bedoeling is om in augustus de Fjällraven Classic Zweden te gaan lopen. Nu is het zo dat we in het gebied waar we lopen een aantal dagen offline zullen zijn, er is simpelweg geen netwerk beschikbaar. De hulpverleners daar beschikken over satelliettelefoons, maar wij als wandelaars zijn in principe offline. Om niet helemaal hulpeloos (of hopeloos😉) te zijn, volgden Hilly en ik vandaag een GPS- en kompascursus. Dat deden we bij Tom van Northern Pioneers.

Hilly en ik wilden niet te laat komen, we namen dus zo royaal de tijd dat we veel te vroeg waren. Gelukkig konden we alvast plaats nemen in de cursusruimte en was Tom zo vriendelijk om direct te zorgen voor koffie en thee. Na ons druppelden ook de overige deelnemers binnen, drie mannen variërend in leeftijd van begin twintig tot midden zestig. En dat geeft direct aan dat de cursussen van Tom een heel divers publiek aanspreken. Nou ja, leeftijdsmatig dan. Tijdens de voorstelronde bleek wel dat de grote gemeenschappelijke deler ligt in het wandelen door onherbergzaam terrein, er waren plannen voor Patagonië, Schotland, Zweden en een carrière bij defensie.

De dag begon met de nodige theorie, over het gebruik van een GPS-toestel en over het gebruik van een kompas. Nu heb ik jaren met een GPS-toestel gelopen, maar sinds vandaag weet ik dat ik amper 10% van de mogelijkheden van zo'n apparaat heb gebruikt. Tijd om dat ding weer op te diepen en te gaan gebruiken, al is het allen maar om de vaardigheid bij te houden...
 





 
Datzelfde geldt ook zeker voor het gebruik van het kompas, al zal ik die eerst moeten aanschaffen, net als een kaarthoekmeter. In Nederland heb je beide niet echt nodig, maar als je die vaardigheden wil blijven gebruiken, zal je wel de beschikking moeten hebben over....




Na het theoriedeel verlieten we de cursusruimte en gingen we naar de Sallandse Heuvelrug om het geleerde in de praktijk te brengen. We moesten coördinaten aangeven op de kaart, stappen tellen om afstanden te kunnen inschatten, koers schieten met behulp van het kompas, met behulp van datzelfde kompas een bepaald punt vinden door over bestaande paden te lopen, maar ook met behulp van het kompas een doel vinden dwars door een stuk bos heen. Ook leerden we om kompas en GPS naast elkaar te leggen om zo een doel te vinden.



De pijlen wijzen bijna dezelfde kant op.....






 
We bleken een "goede" groep te zijn, want na alle cursusonderdelen was er nog ongeveer een uur over. Dat uur mochten we gebruiken om ons eigen plan te trekken. Oftewel, bepaal een doel/punt, gebruik kompas en/of GPS en zorg dat je daar komt, met als eindopdracht dat we op een bepaald tijdstip weer bij de auto's zouden zijn, een punt dat we zowel in de GPS als op de kaart hadden bepaald.

 
Ik oefende met zowel de GPS als het kompas, dwaalde over de Sallandse Heuvelrug zonder ook maar een moment het idee te hebben dat ik niet wist waar ik was en genoot vooral van de omgeving, juist omdat ik niet bang was om te verdwalen.....


Toen ik door de zandverstuiving liep, werd ik aangesproken door een man die vroeg wat wij toch allemaal aan het doen waren met die kaarten. Toen ik hem liet zien dat ik ook een kompas, GPS en een kaarthoekmeter bij mij had omdat ik een navigatiecursus volgde, reageerde hij heel enthousiast, ik heb hem dus maar doorverwezen...
 
Na afloop kregen we een officieel certificaat, dat zelfs geldig is in het buitenland (mits in het Engels vertaald).
 

Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat ik het echt ontzettend leuk vind, dat spoorzoeken met behulp van GPS en kompas. En ik vind dat niet alleen. Hilly en ik hebben afgesproken om de opgedane kennis te onderhouden, te gebruiken en te oefenen. Dat betekent wel dat ik een kompas en een kaarthoekmeter moet gaan aanschaffen en dat ik mijn GPS moet gaan opdiepen en weer moet gaan leren kennen.

Leuke uitdaging toch????

Geen opmerkingen: