Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

zondag 15 maart 2020

Lockdown

De laatste dagen volgden de ontwikkelingen rondom het Coronavirus elkaar in hoog tempo op. Sommige beslissingen waren overduidelijk voor het overgrote deel van de bevolking, andere niet. De bediscussieerde beslissing betrof toch wel het al dan niet open houden van de scholen. En vanavond gebeurde het onvermijdelijke, de scholen gaan dicht. Hier in huize Wandelen en meer waren we er even stil van.

Dochterlief zit in het examenjaar en vraagt zich af of ze nog wel examen kan doen. En wat als ze het niet kan doen, moet ze dan het hele jaar over doen. Dat is niet te hopen, ze is na zes jaar middelbare school toe aan de volgende stap, studeren. Daarnaast zou de toetsweek komende donderdag starten en ook die is noodzakelijk om examen te kunnen doen. Ze maakt zich dus best zorgen over het vervolg van haar opleiding en het afsluiten van het vwo.

De Wandelkerel zit ongeveer in hetzelfde pakket. Hij zit in het laatste jaar van zijn mbo-opleiding en wil volgend jaar verder op het hbo. Voor de Wandelkerel geldt dat hij juist het praktische deel nog moet afsluiten. Al zijn schriftelijk examens zijn gedaan en voldoende afgerond, hij moet juist bewijzen dat hij het praktische deel ook beheerst, de zogenaamde proeve van bekwaamheid. Dat moet deels op school en deels op stage. Op school zullen ze wel het een en ander opzetten voor de leerlingen, maar of hij straks nog op stage kan, dat is afwachten. Ook voor hem spannend dus.

En ik, bij schieten allerlei gedachten door mijn hoofd over hoe ik mijn leerlingen kan helpen. Niet te veel input, maar wel zinnige opdrachten. En hoe zit het met de Programma's voor Toetsing en Afsluiting (PTA's), dit zijn wettelijk vastgelegde documenten waar leerlingen in hun examenperiode zich aan moeten houden. Voor het vmbo is dat dus klas 3 en 4. Zorgen dus voor mij, de verantwoordelijkheid om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, speelt door mijn hoofd. Hoe gaat ik dat doen, zonder dat het ten koste gaat van de leerlingen, die ook zullen moeten wennen aan deze situatie. Hoe houd ik contact, hoe, hoe, hoe........

We hebben besloten om er eerst maar eens een nachtje over te slapen en dan verder te kijken. Morgen zullen alle organisaties (en wij) de tijd hebben om na te denken over de verdere invulling van de komende drie weken. Komt tijd komt raad.

Geen opmerkingen: