Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

donderdag 10 oktober 2013

Lezen???

Als docent Nederlands ken ik het belang van (voor)lezen. En dus begonnen Manlief en ik al snel met boekjes lezen met onze schatjes toen ze klein waren. Een boekje in bad, een boekje van Dikkie Dik, prentenboeken, Jip en Janneke toen ze heel klein waren.

Later waren vooral de boeken van Annie M.G. Schmidt favoriet. We lazen regelmatig een stukje voor, maar met name in vakanties werd er elke avond een hoofdstuk voor gelezen. En zo ging Pluk van de Petteflat mee naar Luxemburg, Otje naar Frankrijk, Pluk redt de dieren naar Limburg en het boek Ziezo naar alle bestemmingen. En we genoten alle vier van de voorleesmomenten. En in Limburg zelfs onze achterburen. Als wij met de schatjes richting toiletgebouw liepen met hun toilettas onder de arm, ging de achterbuurvrouw koffie zetten, zodat zij tijdens het koffie drinken konden meeluisteren.

Toen de Wandelkerel zelf leerde lezen, was de serie over de "Effies" al snel zijn favoriet. Hij las alle delen een paar keer en toen stagneerde het lezen. Hij vond het niet meer leuk en wat voor boeken ik ook aansleepte hij wilde ze niet lezen. Voorlezen was nog wel leuk, maar zelf lezen: Ho maar!! Dit tot mijn grote verdriet....

Dochterlief had zichzelf al leren lezen voor ze naar groep 3 ging. Maar eenmaal in groep 3 schoot het niet zo op. Ze snapte alles prima, maar het tempo was veel te laag. Het lezen zelf kostte haar moeite. Als ik echter eenvoudigere boeken voor haar zocht, vond ze er weer niks aan, want dan was het te kinderachtig.

Al met al verliep de leescarriere van mijn kinderen voor mij dus nogal teleurstellend. Wel gaf ik ze elk jaar in de kinderboekenweek een boek cadeau. Voor Dochterlief een naslagwerk, want zij wil dingen weten en voor de Wandelkerel een boek over dieren, want die ploos hij uit. En zo hield ik de binding met boeken een beetje in stand.

Maar..... het kan verkeren. Bij de Wandelkerel sloeg het leesvirus toe toen Harry Potter op zijn pad kwam, ergens in groep 7. En omdat ik vind dat je tijdens het lezen van een boek je fantasie de vrije loop moet kunnen laten gaan, mocht hij de film pas zien als hij het boek gelezen had. Dat werkte, want zodra hij een boek uit had, verdween de film in de dvd-speler en daarna dook hij in het volgende boek. Na Harry Potter stapte hij over op de Grijze Jager. En die serie heeft 12 boeken, dus hij kan even vooruit.

Bij Dochterlief duurde het veel langer voor het leesvirus een kans kreeg. Maar toen de meester in groep 7 zei dat de beste manier om beter te gaan lezen was om te gaan lezen, beet ze zich er in vast. Geronimo Stilton, Smaragd, boeken van school en afgelopen vakantie het boek Opgejaagd. En het hielp. Het lezen is enorm verbeterd. En nu durfde ze het aan om ook Harry Potter te gaan lezen. Omdat ze bij anderen al deel 1 en 2 van de film van HP had gezien (tot mijn grote ergernis) begon ze in boek 3. En die slaat aan. Elk vrij moment zoekt ze haar boek en een lekker plekje en ze leest.

En zo kan het dus gebeuren dat wij tegenwoordig onze schatjes regelmatig ergens lezend aantreffen.

In de schoenwinkel, als je moet wachten op je moeder en je je boek toch nog in je schooltas had zitten.

Nog even een paar bladzijden voor het slapen gaan.

Of gewoon lekker languit op de bank.

En gelukkig is het Kinderboekenweek en had ik een goed excuus om ze allebei weer een boek cadeau te doen!!!!! En zo is de hoeveelheid rondzwervende boeken in huis gestegen.




En ik. Ik ben blij dat ze lezen. Misschien heeft dat vele voorlezen toch geholpen. Zelf lees ik (bijna) alle boeken die zij ook lezen, zodat we er samen over kunnen kletsen. Heerlijk!!!!!!

Geen opmerkingen: