Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

donderdag 7 februari 2013

Verstopt

De afgelopen week was ik moeilijk te vinden. Dar was niet omdat ik me wilde verstoppen, maar omdat ik verstopt zat. Klinkt ingewikkeld hè? Maar dat is het niet. Het was weer tentamentijd op school. En aangezien ik alle 55 examenkandidaten bij ons op school les mag geven, mocht ik ook 55 tentamens nakijken. En nog iets meer, want een deel van deze leerlingen maakte ook nog eens de Kijk- en Luistertoetsen. Maar dat zijn meerkeuzevragen en die zijn makkelijk na te kijken.

Het staandaardtentamen bestond deze keer uit het onderdeel zakelijk schrijven. En dat betekent dat ik 55 brieven moet nakijken en 38 van die brieven hebben 2 bijlagen en de overige 17 hebben 1 bijlage. Dat betekent 148 na te kijken items....... En daar gaat veel tijd inzitten, want elke brief moet sowieso 3 keer nagekeken worden. Eén keer op spelling en grammatica, één keer op de inhoud en één keer op de conventies. Ik heb ooit, bij examens, geprobeerd om dat te combineren, maar dat werkt niet. OEH, wat had ik een boze tweede corrector.

Maar het is gelukt om de tentamens binnen de gestelde termijn na te kijken. En dan gaan de opdrachten van klas 1,2,3 ook nog door. En die stapel heb ik voor jullie vastgelegd. Ik heb wel met een deel van mijn leerlingen afgesproken dat zij na de voorjaarsvakantie hun werk weer terugkrijgen. En zolang ik dat duidelijk communiceer met mijn schatjes, vinden ze het geen probleem.


Dit is dus de overgebleven stapel, na het nakijken van de tentamens. De stapel tentamens was ongeveer even hoog. En omdat ik mij afvroeg hoe hoog deze stapel nu was, heb ik er even een centimeter naast gehouden. Zo'n 12 centimeter. En hoewel ik mijn vak, Nederlands, nog altijd een prachtig vak vind, vraag ik mij bij het zien van dit soort stapels af en toe toch af, waarom ik geen LO-docent ben geworden.


Tja, dat heeft toch alles te maken met de liefde voor "onze" taal.

Geen opmerkingen: