Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

zondag 25 november 2012

Alweer december surprises....

Met een dochter die op 2 december jarig is, is het al jaren schipperen, verdelen en heersen om ervoor te zorgen dat zowel haar verjaardag, als het grote decemberfeest een succes wordt. En gelukkig is het de afgelopen jaren naar ieders tevredenheid verlopen. Maar omdat onze schatjes al enkele jaren van hun geloof zijn gevallen, hadden wij een week of drie geleden een gesprek over de volle decembermaand.

Verjaardag, Sinterklaas en Kerst kwamen aan bod. Dochterlief gaf in dat gesprek aan dat ze liever met Kerst met ons cadeautjes wilde uitpakken, want dan zat er simpelweg meer tijd tussen haar verjaardag en een ander gezellig samen zijn in het gezin. Manlief en mij maakt het niet uit en zoonlief... Hij liet zich weer eens van zijn beste kant zien door te zeggen dat hij vond dat zijn zusje mocht kiezen, hij weet tenslotte niet hoe het is om zo kort voor Sinterklaas jarig te zijn. En toen kwam nog de invulling. Voor iedereen een cadeautje kopen of lootjes trekken. Surprises en/of gedichten. Manlief en ik lieten het aan de schatjes over. Conclusie: "Lootjes trekken en een gedicht." Helaas voor dochterlief en mij geen surprises. Maar wij hebben nog een uitweg.....

School. Dochterlief heeft op school lootjes getrokken. En daar is de afspraak dat er zowel een gedicht als een surprise wordt gemaakt. Ook ik vier Sinterklaas met mijn mentorklas en dat gebeuren heb ik gekoppeld aan een stukje sociale vorming. Pubers zijn geweldige mensen, maar hun leventje draait vooral om hun eigen "IK"!!! Dat neem ik ze niet kwalijk, het blijven pubers, maar ik vind wel dat ik als docent een rol kan spelen in hun sociale ontwikkeling. En dus heb ik een les besteed aan verwachtingen en eigen inbreng. Gelukkig voor mij zijn er dan altijd leerlingen die in het verleden met veel inzet en overtuiging een surprise en een gedicht hebben gemaakt, terwijl zij verblijd werden met een schoenendoos met krantensnippers en een internetgedicht. En dan kun je een gesprek aangaan.

Tot mijn grote vreugde kwam mijn mentorklas tot de conclusie dat ze allemaal wel een mooie surprise en een gedicht wilden ontvangen. Eén meisje bleef tegenstribbelen, want surprises maken "haat" ze. En dat hielp mij om een nieuw onderwerp in mentorlessen aan te dragen. Wat dat onderwerp is? Heel simpel: "Soms doe je dingen om een ander te plezieren en niet omdat je ze zelf leuk vindt!" Oef, dat is een moeilijk onderwerp bij pubers. Maar in de afgelopen jaren heb ik altijd nog voor elkaar gekregen dat er een surprise werd gemaakt en dat de gedichten zelfgemaakt waren. (Al zal dat ook zeker door ouders gedaan zijn.)

En dus konden dochterlief en ik vanmorgen heerlijk los gaan. Wat het moet worden houden we nog geheim, maar je kan in ieder geval wel zien dat we weer terugvallen op de ouderwetse "papier-maché-methode" om een fantastische surprise te maken. En dus moest er behanglijm geroerd worden...




Em hadden we gaas nodig om een frame te bouwen.


En om de juiste verhouding te krijgen, lieten we er een stukje wiskunde op los. En daar kon het Mannetje zich dan weer mee bemoeien...


Maar dochterlief en ik kregen het zonder problemen voor elkaar om een ronde vorm te krijgen.


En toen werd de oud-papier-bak geplunderd en konden we heerlijk klodderen, scheuren, plakken, passen en meten.




En dan nu de hamvraag. Wat willen dochterlief en ik maken? We horen graag wat jullie ervan denken. En voor degene die het goed raad, hebben dochterlief en ik een leuk, met liefde gemaakt cadeautje....

Geen opmerkingen: