Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

zaterdag 6 december 2014

Resultaten uit het verleden....

Voorgaande jaren presteerden beide schatjes super op school. Dit jaar is voor allebei een nieuwe fase aangebroken en is het dus afwachten hoe het schooljaar gaat verlopen.

De Wandelkerel is na twee basisjaren VMBO, waar les werd gegeven op een gemiddeld niveau, nu in klas 3 beland op GTL-niveau en dat is een behoorlijk verschil met voorgaande jaren. Hij moet nu echt leren om voldoendes te halen. En leren houdt dan in dat hij, in plaats van twee keer het boek doorlezen, nu echt moet studeren en dat hij opgaven moet maken om te controleren of hij de stof ook echt begrepen heeft.

Daarnaast merkten wij dat hij in tijdnood kwam bij toetsen. Hij gaf zelf aan dat hij de laatste opgaven afraffelde, omdat hij tijd te kort kwam. Navraag leerde ons dat hij in klas 1 en 2 extra tijd kreeg, maar dat dat nu in klas 3, waar aan de exameneisen voldaan moet worden, niet meer gebeurde. In overleg met school hebben wij actie ondernomen en op basis van zijn ADHD en een verklaring van een arts heeft hij nu recht op extra tijd bij toetsen, tentamens en examens.

En een paar weken terug had hij een tentamenweek. Hij heeft de extra tijd maar één keer nodig gehad, maar alleen het idee gaf hem al zoveel rust, dat zijn tentamens prima zijn verlopen. En dus kwam hij maandag thuis met een prachtig rapport.


En om al die kolommen te verduidelijken stond onderaan de uitdraai een verklaring. En dan zie je dat hij zijn tentamens heel goed gemaakt heeft. Duits was het schrijven van een brief en de periode dat dat op school behandeld is, was hij ziek. Natuurlijk heeft hij aantekeningen gekregen van klasgenoten, maar dat is niet hetzelfde als zelf aanwezig zijn. Economie begon hij met een onvoldoende, ook door ziekte, daarna een dikke voldoende, maar helaas ging het tentamen meer over de gemiste stof dan over datgene wat hij wist, maar dan is een 6 gewoon een voldoende. we zijn dus simpelweg trots op de Wandelkerel.


Dochterlief stapte van de basisschool over naar het Gymnasium. Ook al geen kleine stap. Op de basisschool heeft ze zich nooit echt hoeven inspannen. Ze haalde toch wel voldoendes. Het was dus even afwachten hoe ze het leren zou oppakken. En ook daar hebben we geen klagen over.

Alleen Engels is erg lastig voor haar. Op de basisschool heeft ze daar nooit enige inspanning voor hoeven doen, een zes was het resultaat, zonder ooit te leren. Deze zes haalde ze puur op basis van opletten in de les en het kortdurend geheugen. En dat brak haar op. Op de basisschool niets geleerd en er is niets blijven hangen van de daar behandelde stof, dus dat ging flink mis. Maar er zit een stijgende lijn in de cijfers. Van een 4,2 naar een 4,6 naar een 4,9 naar een 5,7. En met verschillende weegfactoren leidt dat tot een 5,0 op het rapport.  Met perspectief voor de toekomst. Maar we gaan niet zeuren over één onvoldoende, want de rest van de cijfers is super.



En dat is ook haar mentor met ons eens. We kunnen dus de toekomst positief tegemoet zien.

Geen opmerkingen: