Het was weer even twee weken bikkelen: Examens nakijken..........
Dat begint met de examens van mijn eigen leerlingen. Het meeste werk zit in het nakijken van de zogenaamde schrijfopdracht, dit jaar een e-mail. Die schrijfopdracht moet drie keer worden nagekeken. Eerst kijk ik naar het taalgebruik, dus spelling, interpunctie en formulering. Daarna volgt de inhoud, staat alles wat er in moet staan ook daadwerkelijk in het bericht. En tenslotte controleer ik of de juiste regels (conventies) zijn gebruikt. Dat kost me per leerling zo'n twintig minuten. Het nakijken van de rest van het examen kost ongeveer een half uur. Reken dus maar uit hoeveel tijd dat kost.
Na het nakijken worden de examens opgestuurd naar een tweede corrector, die kijkt of het klopt wat ik heb gedaan. Zelf krijg ik ook een stapel examens voor de tweede correctie, dit jaar waren dat er 37, dus weer flink aan de bak.
Na de tweede correctie volgt er overleg tussen de eerste en de tweede corrector en dan worden de definitieve scores vastgesteld. En daarna begint het grote wachten, het wachten op de N-term, oftewel de normering. En in die fase zit ik nu en ik moet zeggen, er hangt best wat af van die N-term dit jaar, dus help me hopen! Ik gun mijn leerlingen namelijk de overstap naar een volgende opleiding, de meeste zijn er echt aan toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten