Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

donderdag 6 maart 2014

Boeken en zo......

Elk schooljaar is er één dag dat de printer van school overuren maakt. Dat is de dag dat de 4e-klassers GTL hun fictiedossier moeten inleveren.

Het fictiedossier wordt opgestart in klas 3. In dat jaar moeten er 5 verplichte opdrachten worden gemaakt. Het maken en inleveren van deze opdrachten wordt in stapjes gedaan. Voor elke opdracht wordt een einddatum gegeven en op een enkeling na, voldoen alle leerlingen aan de eisen.

In klas 4 wordt er meer zelfstandigheid verwacht en krijgen ze aan het begin van het schooljaar de 5 opdrachten mee en wordt gezegd dat het complete dossier ergens in maart (exacte datum is afhankelijk van het verloop van het schooljaar) moet worden ingeleverd. Natuurlijk houdt het daar niet mee op. Het hele schooljaar praat ik met de leerlingen over het dossier, over de opdrachten en de invulling daarvan en over de inleverdatum.

Maar het leukste vind ik als leerlingen mij vragen om advies. En de eerste vraag kan ik niets mee. Want dat zijn geen vragen maar opmerkingen.

"Mevrouw, ik vind geen één boek leuk."
"Ik haat lezen, mevrouw!"
"Alle boeken zijn saai!"
"Mevrouw, ik kan me niet concentreren op een boek."
"Mag ik dit boek lezen?"

En dat gaat dan over Dik Trom, Snelle Jelle of Pippi Langkous. En die vallen in de categorie tot 13 jaar en 4e-jaars zijn ouder, dus die boeken mogen niet.

"Nou, dan zijn er dus geen leuke boeken!!!!"

En dan wil ik dus voor die leerling een boek vinden dat ze WEL leuk vinden. En dan kan het dus zomaar gebeuren dat ik een aantal boeken uit mij eigen boekenkast meeneem en ze daar uit laat kiezen. En er valt genoeg te kiezen.....






En tot mijn grote opluchting hebben alle leerlingen hun dossier op tijd ingeleverd. En als grote verrassing kreeg ik een cadeautje van een leerling, omdat ze een zo'n leuk boek van me had geleend.


Kijk, en daar gaat het om. Leesplezier!!!!

1 opmerking:

Wandelmams zei

Yummie sjokolaai bofferd