Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

maandag 7 mei 2018

Santiago aan het Wad 5


Britsum – Sint Jacobiparochie

maandag 7 mei 2018



Ik heb geen bijzonder goede nacht. Dat ligt niet aan de kerk, maar aan het veldbed. Zo’n bed is niet echt mijn ding. Behalve één uur en vijf uur heb ik de klok alle uren horen slaan. Als ik om half zeven weer de klok het halve uur hoor slaan, vind ik het mooi geweest, ik stap van mijn veldbed. Ik doe de dingen die ik moet doen, maar pas nadat ik een kop thee heb gezet. Als om half acht mijn ontbijt wordt gebracht, ben ik in principe klaar voor vertrek. Het ontbijt is zeer overvloedig, dus ik zorg goed voor mijzelf en de rest neem ik mee voor onderweg. Om acht uur trek ik de deur van de kerk achter mij dicht. Op naar Sint Jacobiparochie.







Al snel ben ik in Stiens, hier spreken de routebeschrijving en de pijlen elkaar tegen. Ik vind de gulden middenweg en zonder verdere problemen verlaat ik Stiens weer. Al na drie kwartier heb ik het zo warm dat ik mijn ondershirt uit doe en ik denk dat hij morgen niet eens aangaat. Ik steek de Finkumer Vaart over, onderdeel van de 11-stedentocht, en blijf maar doorlopen. Het is hier erg rustig en weids. In de verte zie ik Oude Bildtzijl al liggen, maar ik ben er nog lang niet. Er is op zo’n stil landweggetje nog even een spannend moment met twee vrachtwagens, een personenauto en mijzelf die tegelijkertijd op hetzelfde punt aankomen. Gelukkig gebruikt iedereen z’n verstand en gebeuren er geen rare dingen.



Als ik in Oude Bildtzijl, of Ouwe Syl, aankom, heb ik er 10 km opzitten. Een mooi moment voor rust. Helaas is de horecagelegenheid, die beschreven wordt in de gids, gesloten, maar ik word gewezen op het enkele tientallen meters verderop gelegen TIP en die blijkt ook nog eens een heerlijke tuin te hebben. Een genietmomentje.





Na dit genietmomentje ga ik verder, richting Zwarte Haan. Mijn plan is om daar in het restaurant iets te eten, zodat ik vandaag weer iets warms binnen krijg. Maar voor ik daar ben, heb ik weer zo’n 10 km te gaan. Eerst Nieuwe Bildtzijl naar de zeedijk en dan kilometers over diezelfde zeedijk naar Zwarte Haan.



Het is mijn bedoeling om bovenop de zeedijk te gaan lopen, maar die is niet verhard en het lange gras ziet er niet aanlokkelijk uit. Ik ga dus aan de Waddenzeekant net onder de kruin van de dijk op de verharding lopen. Helaas, fout plan. De wind komt van het land en het verharde pad, lijkt wel een stoofoven, dus toch maar op de kruin. Dat hou ik niet lang vol, dus zodra het veilig kan, daal ik af naar de landkant. Als mijn maag begint te rommelen, ga ik even tegen een hek zitten om wat te eten. Na een korte pauze ga ik weer verder.







Eenmaal in Zwarte Haan is de teleurstelling groot als blijkt dat het restaurant gesloten is. Dat wordt weer een broodje op een bankje, wel met uitzicht over de Waddenzee.









Na mijn broodje gaat de route nog een stukje verder over de zeedijk. Omdat er nu wel wind vanaf de Waddenzee komt, loop ik aan die kant. Na een kilometer of twee verlaat ik de zeedijk en loop ik over een verlaten landweg in de zinderende zon. De weg lijkt eindeloos, maar is dat gelukkig niet. Sint Jacobiparochie komt steeds dichterbij. Via een schelpenpad bereik ik het plaatsje en ik zie ineens de kerktoren, het einddoel van deze etappe. Nog een keer links en rechts en dan ben ik er, de Grote Kerk van Sint Jacobiparochie.







Mijn overnachtingsadres is vlakbij en even later sta ik onder de douche, dat is toch wel prettiger dan een plens koud water!!!



Onderweg trof ik tot driemaal toe hetzelfde oudere echtpaar op de fiets. Niet zomaar een fiets, de man zat in een soort rolstoel en zo fietsten ze samen heel wat af. We hebben bij de eerste ontmoeting uitgebreid gesproken en het was een heerlijk gesprek. Over wandelen, over fietsen en vooral over genieten van alles wat er op je pad komt. Wat brengt zo’n Camino je dan toch veel.

Geen opmerkingen: