Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

zaterdag 5 mei 2018

Santiago aan het Wad 3

Oldeholtwolde – Akkrum
zaterdag 5 mei 2018


Na een stevig ontbijt vertrek ik tegen 9 uur. Die lange kilometer van gisteren valt nu reuze mee en voor ik het weet, zit ik weer op het Jabikspaad. Dat zou ook zo’n beetje de enige makkelijke kilometer van de dag worden. Ik kom niet in mijn ritme. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik al voor ik er 5 km op heb zitten aan de thee zit op een stempelplaats.












 Via Mildam en het voormalig landgoed Oranje Wouden ga ik verder. Er zit lood in mijn voeten en stroop in mijn benen. Mijn hoofd probeert aan mijn onderdanen duidelijk te maken dat er nu nog niet gerust gaat, ze zijn pas weer 3 km op weg. Ik maak een kleine uitzondering voor museum Belvédère, maar alleen om het toilet te bezoeken en om een stempel te scoren. En dan weer door, langs een plaquette van de pelgrimsweg richting De Knipe. Ik tref een andere wandelaar, maar dat is van korte duur, waar ik links moet, gaat hij rechts. Ik wilde dat ik ook rechts had gemoeten, want ik kom in een hardloopwedstrijd terecht. Ik krijg het dringende verzoek om aan de kant te gaan, de berm bijvoorbeeld, maar daar begin ik niet aan. Ik ben blij dat ik nog vooruit kom, ik blijf zoveel mogelijk aan de kant en de meeste hardlopers lopen toch middenop.



Ik ben blij als ik de route van de hardloopwedstrijd weer verlaat en ik ben nog blijer als ik in Heerenveen op een terras kan gaan zitten. Ik bestel een uitsmijter en vraag mij af wat het vandaag moet gaan worden. Ik ben nog niet eens op de helft en u al gaat het moeizaam. Ach, ik blijf maar bij mijn oude mantra, zolang je de ene voet voor de andere blijft zetten, kom je vooruit.











 Als ik weer verder ga, zijn het lood en de stroop nog aanwezig en nog veel vervelender, de wind is afwezig. Ik worstel met mezelf, zeg tegen mijn benen dat ze mee moeten gaan werken, maar aan de andere kant wil ik niets liever dan zitten.

Het Dodobos brengt even afleiding en ik denk erover om bij de Dodokapel even te gaan zitten. Maar als ik zie dat ik voor een bezoek aan de Dodokapel van de route af moet en als ik zie hoever dat lopen is, sla ik over. Laat ik het mezelf niet moeilijker maken dan het is. Wel blijft dat rusten in mijn hoofd zeuren, maar op dit moment kan ik alleen in het lange gras in de brandende zon gaan zitten, dus ploeter ik voort. En dan eindelijk, een bankje in de schaduw. Wat een weelde. Van deze rust knap ik op!!!














Als ik verder ga, loop ik weer iets makkelijker en zie ik weer iets meer van de omgeving. Dat blijkt dan weer niet helemaal een voordeel te zijn, want ik zie in de verte een watertoren en die heb ik ergens in de beschrijving ook gezien, volgens mij vlak voor Akkrum, mijn eindpunt van vandaag. Ik pak de routebeschrijving erbij en het klopt dat de watertoren vlak voor Akkrum zit. Alleen moet ik eerst nog de andere kant op naar Aldeboarn voor ik naar Akkrum ga. Kleine tegenslag dus. Ik besluit om niet meer naar de watertoren te kijken voor ik Aldeboarn bereikt heb. Eenmaal in Aldeboarn neem ik een korte pauze en tank ik wat cafeïne, op naar de watertoren, op naar Akkrum.


De weg die ik bewandel is prachtig en langzaam maar zeker begin ik weer een beetje te genieten. Eenmaal in Akkrum weet ik dat ik de gehele bebouwde kom nog moet doorkruisen en dat ik dan nog ongeveer een kilometer moet lopen tot de afslag naar mijn overnachtingsadres. Het beetje zin dat er was, verdwijnt bij dit idee. O ja, ene been, andere been……






Gelukkig is mijn overnachtingsadres geweldig. Er wacht een pipowagen op mij en die is helemaal voor mij alleen. Ik word er helemaal blij van, zeker omdat mijn gastheer en gastvrouw ontzettend hartelijke mensen zijn.







En als ik dan ook nog eens heb gedoucht en mijzelf heb voorzien van een shotje bruine melk, glijden al snel mijn oogjes toe. Welterusten!!!!

Geen opmerkingen: