Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

maandag 25 december 2017

Manlief

Manlief kreeg dit jaar zijn cadeaus van mij. En het wilde mij maar niet lukken om een gedicht te schrijven. Ik vertrouwde op mijn "op-het-laatste-moment-skills", maar zelfs die lieten mij in de steek dit jaar. Het was dit keer dus een gedicht met de spreekwoordelijke bloed zweet en tranen.


Lieve Manlief,



Deze kerstvrouw weet niet waar ze moet beginnen

Om voor jou een aantal dichtregels te verzinnen

En dat is niet omdat er over jou niets valt te zeggen

Of over jouw rare streken niets valt uit te leggen

Want het leven met jou is nooit saai of gewoon

Op vele fronten val jij uit de toon

In de keuken, waar je rondcrosst in de trippelstoel

Op de scootmobiel, op twee wielen door de bocht, op weg naar je einddoel

Op het voetbalveld, in rolstoel voor de dug-out

Op weg naar de auto, als je achter je rollator sjouwt

Maar dit zijn alleen maar uiterlijke zaken

Niet de dingen die jou Manlief maken

Jouw liefde voor sport, in het bijzonder die met een bal

Je gelijkmatige karakter, met zelden een dal

Je humor, je grappen, je lol in het leven

De liefde en knuffels, die je royaal aan ons blijft geven

De dingen buiten de deur, daar ga je weer heen

Ook voor mij prettig, ben ik ook eens alleen

Natuurlijk zijn er ook dingen te noemen die minder positief zijn

Die vinden jouw huisgenoten een stuk minder fijn

Er is dan ook één groot verbeterpunt voor komend jaar

Want de hygiëne heb je niet altijd voor elkaar

Dan begint deze kerstvrouw te klagen

Over een week lang dezelfde trui dragen

Of over het niet goed sluiten van de gft-bak

Of over afval naast de prullenbak

Maar ook op het gebied van drinkgerei is het triest gesteld

Soms is jouw Dopper zo vies, dat hij niet misstaat op de vuilnisbelt

Maar in de afwasmachine stoppen, ho maar

En het meest trieste is dan wel jouw bezwaar

Want ‘s ochtends eerst naar de afwasmachine is zo’n eind gaan

Nee, dan kun je beter de schimmel in je Dopper laten staan

En dan mag de kerstvrouw weer gaan boenen met chloor

Maar vanaf nu doet ze dat niet meer hoor

Niet dat jouw gezondheid er niet toe doet

Maar vanaf nu komt het helemaal goed

Want één extra Dopper maakt dat jij niet naar de afwasmachine hoeft te gaan

Omdat er ook één op het aanrecht blijft staan

Want ik hoop nog heel vaak kerst te vieren met jou

Omdat ik vreselijk veel van je hou




Jouw (kerst)vrouw


En net als voor de schatjes kocht ik voor Manlief ook een extraatje. En het zal jullie vast niet verbazen dat er een Dopper bij zijn cadeaus zit.


En niet alleen ik kocht een extra cadeau voor hem, ook Dochterlief deed een duit in het zakje.


En Manlief heeft beloofd dit shirt te dragen!!!!

Geen opmerkingen: